Spørsmål og svar

(scroll nedover for våre retningslinjer)

Her finner du svar på de mest vanlige spørsmålene fra våre kunder.

Spekepølsene er varme og myke, hva gjør jeg?
Dersom pølsene har blitt varme og myke, så har ikke dette noe å si for spekepølser.
Spekepølse tåler temperaturer fra minus 30 til pluss 30 grader.
Dersom du syns de er for myke og bløte, legger du dem i kjøleskapet en stund, så hardner de igjen.
Det er fettet i spekepølsa som mykner når pølsa ligger varmt.

Hvordan er spekepølser laget?
Kjøttet i spekepølsa er konservert gjennom salting og/ eller tørking. Våre pølser er også tilsatt melkesyrebakterier (som du kan lese på innholdsfortegnelsen), noe som gir spekepølsene den syrlige smaken og samtidig skaper et utrivelig miljø for skadelige bakterier.

Pakningen er punktert/ vakuumslipp. Hva gjør jeg?
En punktert forpakning (vakuumslipp) har forsåvidt ikke noe å si for pølsa. Når en spekepølse blir vakuumpakket, svekkes/ slutter spekeprosessen. Når pølsa får luft, vil derfor denne prosessen starte opp igjen. Dersom dette har skjedd, fjerner du bare den ytterste plastikken.
Skulle denne løsningen likevel ikke være tilfredsstillende, tar du kontakt med oss på epost, så finner vi en minnelig løsning 🙂

Se forøvrig «Vakuumslipp/ mugg på speket produkt eller Ødelagt produkt/ forsendelse» under for videre hjelp.

Hvordan oppbevarer jeg spekepølser/ spekematen?
Man kan oppbevare spekepølsa og -maten både i kjølen og i romtemperatur. Det er kun mykheten som vil være til forskjell.
Du kan fryse ned Spekepølsen/ -maten dersom det er ønskelig.
Pakk dem gjerne inn i aluminiumsfolie først dersom vakuumforpakningen er åpnet.
Uåpnede pølser kan legges rett i frysen.

Hva har den påtrykte utløpsdatoen å si for spekepølsene/ -maten?
Spekepølser/ -mat er speket (konservert) og har derfor, per definisjon, ingen utløpsdato
Det er mattilsynet som pålegger oss/ produsentene å trykke en utløpsdato på ca ett år på pakningene. Vi bestiller våre pølser direkte fra fabrikk og har derfor rulleringen vår utifra levering fra fabrikken.

Hvor lang utløpsdato er det på geléene og hvordan oppbevares den best?
Romstad Gaard Gelé er av høy kvalitet og vi er svært stolte av å få ha disse i vår beholdning. Geléen har en holdbarhet på 2 år i romtemperatur og i enda flere år dersom den står kjølig. Husk å skru lokket godt igjen ved oppbevaring, og bruk alltid rent spise-/ brukstøy når du tar av geléen (dette for å unngå «forurensing av produktet»).

Geléene kan varmes, enten i microbølgeovn eller vannbad, men de kan ikke kokes!

Dersom du skulle ha spørsmål utover denne informasjonen angående produktene fra Romstad Gaard, ber vi deg ta kontakt med dem via f.eks. deres facebook-side

Spekepølsen er dekket av/ har hvite felter eller. har er brunlig og/eller har brunlig «væske» utenpå. Er den spiselig?
Noen av pølsene kan være dekket av hvitt pulverlignende stoff. Dette er salttrekk som er helt naturlig og oppstår fordi en spekepølse aldri helt opphører å speke.
Når pølsa er fersk, er det ikke uvanlig at det renner ett «safter» fra pølsa. Det kan selvsagt gjøre at det på pølser med farget naturtarm (f.eks hvitløkspølsa, Vikingpølsa, rødvinspølse, baconpølse m.fl) kan se litt usmakelig ut. Dette er helt ufarlig.
Tørk av pølsa med en litt fuktig klut/ papir og klapp den tørr, så er den fin igjen.

Spekepølsens vekt
Alle våre spekepølser er merket med vekt fra produsenten. Vektene variere mellom ca 300g helt opp til ca 1 kg.
Vi opererer med ca-vekt da spekepølser er et speket produkt og dette er en prosess som kun bremses opp i vakuumforpakningen.
Produsentene merker sine småpølser med feks 200 (skrives hos oss med vekten oppgitt), 240/260/300 gram. Hos oss går disse i kategorien; ca 300g.
De større pølsene er merket 480/500/600*. Hos oss går disse i kategorien; ca 500g.
Pølser merket 600/700/800 gram fra produsenten, skrives hos oss med vekten oppgitt.
*oftest skrevet som 600g

Vi har to hovedprodusenter som opererer med «maxi»- og «mini»-vekt på sine produkter.
Svindland merker sine produkter med max-vekten på pølsa, mens Fjord- og Fjellmat merker sine produkter med mini-vekten på pølsa.
En spekepølse er jo speket, og denne prosessen stopper ikke helt opp, selv om pølsen for ekspempel vakuumpakkes. Det vil dermed si at pølsa kan veie noe mer eller mindre enn påtrykte vekt, men ikke mer enn max-vekten eller mindre enn mini-vekten.

Jeg har fått en annen variant av produktet enn det jeg bestilte
I visse tilfeller kan vi gå tom for noen typer oppførte pølser i pølsepakkene våre. Vi vil da erstatte disse pølsene med andre, like typer pølser. Det vil i så tilfelle stå opplyst om dette i produktbeskrivelsen.

«Tilgjengelig som restordre»
Dersom en vare står oppført med dette, vil det si at vi for øyeblikket ikke har varen inne, men venter ny levering fra produsent snart. Vi vil dermed legge ordren din til side og sende den når de manglende varene kommer inn på lager igjen.

Hvor lang tid tar det før ordren min leveres?
Så snart vi setter ordren din som «fullført» i vårt butikksystem, betyr dette at vi har skrevet ut din ordre (samt andres) og vil effektuere denne fortløpende. Vi sender ut ordre alle virkedager (man.-fre.) og helst virkedagen etter at ordren er gjort*. Så snart din ordre er satt som «fullført» hos oss, er det ikke mulighet for endringer i denne.
Når ordren din er pakket, sendes den til riktig distribusjonssentral hvor ansvaret da overtas av den leverandøren du har valgt (under sendingsvalg i handlekurven på nettbutikken).
Vanligvis tar en pakke 2-5 virkedager (alt avhenging av hvor i landet du bor) fra den sendes fra oss til den ankommer utleveringsstedet. Noen områder har ikke daglig utkjøring av forsendinger, og det må da medregnes noe lenger ventetid.
Vi har også erfart at noen områder ikke har utkjøring til nærliggende butikk/ post heller. Forhør deg med ditt lokale utleveringssted eller ta kontakt med Posten/Bring for å finne ut hvilket alternativ som er best og mest effektivt for deg.

*I perioder med stor pågang (som ved stor-salgsperioder) eller ved ferieavvikling, kan leveransen ta noe lengre tid. Dette vil vi opplyse om i vår nettbutikk og på vår facebook-side. Distribusjonssentraler vi også til tider oppleve stor pågang og din ordre kan da dessverre bruke inntil 3 virkedager før den blir registrert og videresendt fra terminalen.

Fins det pakkesporing på pakken min?
Dersom du har betalt for dette (MyPack collect, Klimanøytral Servicepakke eller fri frakt) vil det være sporing. Sporingslink sendes ut fra vår logistikkpartner så snart vi setter ordren din som «fullført» i vårt butikksystem. Noen e-postklienter merker disse e-postene som spam/ søppelpost og de havner dermed i ditt spamfilter – søppelmappe. Hver derfor obs på å sjekke opp i dette når du har foretatt en ordre hos oss (det samme gjelder ordrebekreftelsen fra oss).
Vi sender ut ordre alle virkedager (man.-fre.) og helst virkedagen etter at ordren er gjort. I perioder med stor pågang (som ved stor-salgsperioder som fars-/morsdag, Black Friday, jul, januarsalg, påske, mid-mai…) vil det dog gå noe lenger tid. Dette vil vi opplyse om både på våre nettsider og på Facebook.

Når vet jeg om pakken er kommet?
Når pakken din ankommer utleveringsstedet vil du normalt motta en sms og/ eller e-post fra Posten/Bring om at pakken er klar for uthenting. Det er kundens eget ansvar å påse at både e-post og telefonummer er korrekt når det legges inn bestilling hos oss. Butikksystemet sender dette til logistikkprogrammet automatisk.
NB! Dersom det automatisk legges inn feil adresse/ e-post/ telefonnummer, er dette fordi du har en tidligere registrert brukerkonto hos Klarna Checkout.
Skulle du oppdage feil på dette, ta snarest og innen påfølgende virkedag, kontakt med oss så ordner vi opp i dette. Du må også kontakte Klarna for å få korrigert opplysningene på din bruker der.

Oppdager du feil i dette etter at ordren er satt som fullført hos oss, må du selv kontakte Postnord eller Posten/Bring for å rette opp i dette.

Husk å ta vare på referansenummeret, da dette gjør det lettere for postpersonalet å finne pakken din.

Jeg har ikke fått leverings-sms/ e-post. Hva har skjedd?
Det er viktig at du dobbelsjekker ditt telefonnummer og postnummer når du registrerer en ordre hos oss. Dersom noen av disse tallene er feil, vil det kunne forårsake at pakken ikke når frem dit den skal. Feil postnummer kan føre til at utleveringsstedet blir helt feil i forhold til hvor pakken skal, og feil telefonnummer resulterer i at noen andre får hentemeldingen du skal ha. Dersom du oppdager en slik feil, må du kontakte oss på kundeservice snarest og innen neste virkedag/ ordren er satt som fullført hos oss. Vi står ikke ansvarlig for at kunden gir feil opplysninger i handel hos oss.
Ved flere tilfeller mener kunden at vi har tuklet med adresse/ telefon. Det gjøres oppmerksom på at vi ikke har tid/ ressurser eller ønsker om å endre på dette – vi har et butikksystem som registrerer dette i pakke- og logistikkystem automatisk utfra de opplysninger du som kunde registrerer under bestilling!

Hvorfor kan ikke dere ordne på fakturaen min ved feil?
I vår nettbutikk har vi Klarna Checkout som betalingssystem. Det er dermed ikke vi som står for fakturering/ har med betalingsprosessen å gjøre. Vi kan ikke overstyre Klarna sin betalingsfordring.

Endringer i ordre må vi gjøres oppmerksom på innen påfølgende virkedag, da ordre satt som «fullført» hos oss ikke lenger er mulig å endre på.

Ved refusjon av beløp for manglende varer o.l. oppretter vi såkalt «delvis refusjon» i Klarna som raskt utfører dette, med mindre annen betalingsmetode er brukt/ avtalt.
Beløpet blir normalt kun tilbakeført via lik betalingsmetode som kjøperen har brukt.

Jeg har ikke fått hentet ut pakken min, og den er sendt i retur til dere. Hva gjør jeg?
Dersom dette skulle være tilfelle, sender vi gjerne ordren din på nytt, men da blir du fakturert retur + ny porto.

Dersom vi i Spekebua mot formodning skulle ha gjort en feil, sender vi selvsagt ordren på nytt snarest! Ta i så tilfelle kontakt med oss på kundeservice så ordner vi opp.

Dersom feilen ligger hos distribusjonssentralen, ber vi deg kontakte dem med din klage (Bring eller Postnord). Vi vil også opprette en klagesak ved henvendelse fra kunden.

Øvrig angående kjøp/ salg/ retur følger vi kjøpsloven (§) og viser til våre kjøpsbetingelser.
Ved retur av varer etter angreretten, er du som kunde selv ansvarlig for å betale porto på returvaren.


VÅRE RETNINGSLINJER:

Endring av ordre eller Feil adresse i bestilling
Vi gjør oppmerksom på at denne forespørselen må være oss i hende innen du mottar beskjed om effektuering eller sendingsinformasjon. Dersom din ordre er satt som fullført og du har mottatt e-post med sporingslenke, er endring ikke mulig. Du som kunde er selv ansvarlig for å tilse at all informasjon er korrekt, dette være seg navn, adresse, e-post og mobilnummer. Dette gjelder også ved bruk av Klarna checkout med allerede registrert personalia hos Klarna.

For å foreta endring i en ordre, må vi ha ordrenummeret.

Vakuumslipp/ mugg på speket produkt eller
Ødelagt produkt/ forsendelse
Ved vakuumslipp/ mugg eller annen skade på produktet, IKKE kast produktet i søpla. Vi vil trenge å vite navnet på produktet, “best før”-dato, produsent og gjerne LOT-nr (3 til 5-sifret nummer på etiketten)

Vi kontrollerer alle våre produkter for feil og skade før de pakkes, men det kan likevel oppstå under frakt.
Alle ødelagte varer/ produkter i forsendelsen bør dokumenteres.
Dersom du ikke kan dokumentere feil på produktet (som ved bilde(r) eller ved å sende produktet i retur), kan vi ikke opprette refusjons-/ klagesak på dette.
Dersom du mottar en forsending hvorpå pakken er ødelagt på noen måte, må du straks dokumentere skaden/e og aller helst la personalet på utleveringsstedet se og dokumentere dette også. Alle våre sendinger pakkes forsvarlig og etter de retningslinjer vi må følge fra våre distributører.
Jo mer detaljert du kan dokumentere skadene med bilder, jo mer hjelper dette både oss og våre logistikkpartnere til å gjennomføre og godkjenne et erstatningskrav. Oppgjøret vil da også gå desto raskere.

Postnord har oppdatert sine vilkår ved skade og erstatning og pålegger dermed mottaker å melde om skadet gods innen 4 timer etter at godset er utlevert; jf.http://www.postnord.no/sende/priser-og-betingelser/brukerguide/   Herunder står det:
Ved skade på gods gjelder Postnords betingelser jf. Transportinformasjon – Skade og Erstatningskrav: «…oppdages skade/innholdsmanko etter at godset er utlevert må det innen 4 timer reklameres til Potnord. I slike tilfeller påhviler det reklamanten å bevise at skade/innholdsmanko har oppstått under transporten. La gods og emballasje være intakt inntil skade-årsak er avklart. Kontakt Kundesenteret på telefon 987 09 300»
Videre står det Transportvilkår-8. Utlevering: «…Godset utleveres mot kvittering. Mottaker skal undersøke godset, og kvittere for at antall kolli og synlig tilstand stemmer med det som er angitt i sendingsinformasjonen/transportdokumentet..:»

Enkeltprodukter med verdi på under kr. 200,- vil bli refundert via samme betalingskanal som ved kjøp.
Vi behandler likevel alle henvendelser på reklamasjon etter kjønn. Finner vi at produktet er av avgjørende verdi for et samleprodukt eller ordren i øvrig, vil vi evt. ettersende produktet såfremt vi har dette på lager.

Vi viser til Kjøpsbetingelsene, punkt 9; Reklamasjon og ber deg merke deg at «Spekebua ettersender normalt ikke ødelagte produkter eller varer med verdi under kr 200,-. Varens beløp/ produktets verdi vil bli refundert via lik betalingsmetode som kjøperen har brukt. Spekebua vil foreta en vurdering etter kjønn om de manglende varene er av slik betydning at totalproduktet mister sin hensikt og eventuelt ettersende dette.
NB! Av fraktårsaker og produktets skjørhet, ettersendes ikke produktet flat-/…brød, men verdi/ beløp av produktet refunderes snarlig.»

Heve kjøp eller Returnere produkt
Du har full returrett innen 14 dager fra vår leveringsdato. Varen må være ubrukt og i uåpnet originalemballasje.
Varen må være ubrukt og i uåpnet originalemballasje. Angreretten gjelder ikke dersom varen ikke kan leveres tilbake i tilnærmet samme stand og mengde, og beskadigelse eller forringelse skyldes uaktsomhet eller manglende omsorg fra forbrukerens side. Vennligst benytt vårt angreskjema dersom du ønsker å heve kjøpet. Du finner det her: Angrerett.
Vi gjør oppmerksom på at ved retur av varer er kjøper ansvarlig for returkostnaden.

Feil i mottatt bestilling
Dersom du mot formodning skulle motta feil produkt eller mangel i din forsending uten at årsak står notert på pakkseddelen vedlagt, skal vi selvsagt ordne opp i dette. Vi trenger da ditt ordrenummer, samt at du forteller oss hvilken kontrollsignatur (initialer) som står skrevet på pakkseddelen.
Normalt vil produkter med verdi på under kr. 200,- bli refundert via samme betalingskanal som ved kjøp, men dette vil likevel vurderes etter kjønn og vi vil selvsagt ettersende manglende produkt(er) såfremt vi har dette på lager.

Utsette sending av ordre
Vi gjør oppmerksom på at denne forespørselen må være oss i hende snarlig etter at bestillingen er lagt inn. Dersom du ønsker å få levert en ordre på et senere tidspunkt enn den normale sendetiden (2-4 virkedager), er dette fullt mulig. Vi trenger da å vite ordrenummeret og når du ønsker leveringen skal sendes fra oss.

Vi kan ikke garantere eksakt leveringsdato, men dato +/- et par virkedager. Dette beror også på hvor i landet du er situert og hvilken utkjøringsavtale som er tilgjengelig med Postnord i ditt nærområde. Du kan sjekke beregnet tid på postnord sine kundesider ved å legge inn vår adresse (3405 Lier) og din adresse.

Merk at en forsending normalt ligger 14 dager på utleveringsstedet før den sendes i retur til oss. Vi gjør oppmerksom på at din ordre likevel vil bli satt som fullført (noe som effektuerer betaling) hos oss påfølgende virkedag etter bestilling.

Etterlysning av bestilling

Dersom din bestilling står som fullført hos oss, vil du ha fått tilsendt en sporingslenke (enten fra Postnord eller Posten/ Bring). Noen e-postklienter merker denne mailen som søppel/ spam. Sjekk derfor din mappe for slik mail først. Dersom du har skrevet inn din e-postadresse feil, vil du heller ikke motta ordrebekreftelse eller sporingslenke.

Har du mottatt sporingslenke og denne fortsatt står som registrert hos Postnord-terminal i Lier/ Drammen eller andre steder etter dager, må du kontakte Postnords kundeservice for hjelp: http://www.postnord.no/nb/kontakt/kontakt-postnord. Du kan henvende deg hos dem enten pr. telefon, chat, kundeside eller e-post. Vi vil selvsagt også hjelpe til med etterlysning av forsendinger som er borte.

Merk at ordre med produkter i restordre/ forhåndsbestilling vil bli sendt så snart produktet/-ene er kommet på lager. Dersom et eller flere produkter i din ordre av en viss årsak skulle mangle (ikke-salgbar batch/forsinket fra fabrikk o.l.), vil vi normalt sende e-post/SMS til deg som kunde og tilby alternativt produkt/utsette utsendelse-

Firmabestilling
Dersom du ønsker å bli firmakunde hos oss, ønsker å foreta en firmabestilling med fakturabetaling eller har spørsmål vedrørende firmabestillinger, send oss en mail på firma@spekebua.no.
Vi vil gladelig tilrettelegge en passende firmaavtale med ditt firma.

Dersom du opplever problemer med å bestille i vår nettbutikk, ikke er trygg på data eller netthandel, kan du legge inn en manuell bestilling ved å kontakte oss her eller ved å ringe oss på 921 67 808. Vi gjør oppmerksom på at vår telefon kun besvares ved anledning mellom kl. 09.00 11.30 og 12.00-15.00, mandag-fredag.
Ved manuell bestilling kan det tilkomme et behandlings-/ faktureringsgebyr og forhåndsbetaling av faktura kreves. Vi sender fortrinnsvis e-faktura. Det er også mulig å bruke VIPPS etter avtale med oss.
Frakt vil også tilkomme, med mindre nedre (/øvre) grense for fri frakt er nådd eller annet avtales med oss.


Vi gjør selvsagt vårt for å tilfredsstille kundene våre, dersom det på tross av disse svarene skulle være tvil om noe som helst ved produktene våre. Ta kontakt med oss via vårt kontakskjema og vi vil hjelpe deg så godt vi kan.