Spørsmål og svar

Her finner du svar på de mest vanlige spørsmålene fra våre kunder.

Spekepølsene er varme og myke, hva gjør jeg? Dersom pølsene har blitt varme og myke, så har ikke dette noe å si for spekepølser. Spekepølse tåler temperaturer fra minus 30 til pluss 30 grader. Dersom du syns de er for myke og bløte, legger du dem i kjøleskapet en stund, så hardner de igjen. Det er fettet i spekepølsa som mykner når pølsa ligger varmt. Hvordan er spekepølser laget? Kjøttet i spekepølsa er konservert gjennom salting og/ eller tørking. Våre pølser er også tilsatt melkesyrebakterier (som du kan lese på innholdsfortegnelsen), noe som gir spekepølsene den syrlige smaken og samtidig skaper et utrivelig miljø for skadelige bakterier. Pakningen er punktert/ vakuumslipp. Hva gjør jeg? En punktert forpakning (vakuumslipp) har forsåvidt ikke noe å si for pølsa. Når en spekepølse blir vakuumpakket, svekkes/ slutter spekeprosessen. Når pølsa får luft, vil derfor denne prosessen starte opp igjen. Dersom dette har skjedd, fjerner du bare den ytterste plastikken. Skulle denne løsningen likevel ikke være tilfredsstillende, tar du kontakt med oss på epost, så finner vi en minnelig løsning 🙂 Se forøvrig «Retur av vare ved klagesak» under for videre hjelp. Hvordan oppbevarer jeg spekepølser/ spekematen? Man kan oppbevare spekepølsa og -maten både i kjølen og i romtemperatur. Det er kun mykheten som vil være til forskjell. Du kan fryse ned Spekepølsen/ -maten dersom det er ønskelig. Pakk dem gjerne inn i aluminiumsfolie først dersom vakuumforpakningen er åpnet. Uåpnede pølser kan legges rett i frysen. Hva har den påtrykte utløpsdatoen å si for spekepølsene/ -maten? Spekepølser/ -mat er speket (konservert) og har derfor, per definisjon, ingen utløpsdato Det er mattilsynet som pålegger oss/ produsentene å trykke en utløpsdato på ca ett år på pakningene. Vi bestiller våre pølser direkte fra fabrikk og har derfor rulleringen vår utifra levering fra fabrikken. Hvor lang utløpsdato er det på geléene og hvordan oppbevares den best? Romstad Gaard Gelé er av høy kvalitet og vi er svært stolte av å få ha disse i vår beholdning. Geléen har en holdbarhet på 2 år i romtemperatur og i enda flere år dersom den står kjølig. Husk å skru lokket godt igjen ved oppbevaring, og bruk alltid rent spise-/ brukstøy når du tar av geléen (dette for å unngå «forurensing av produktet»). Geléene kan varmes, enten i microbølgeovn eller vannbad, men de kan ikke kokes! Dersom du skulle ha spørsmål utover denne informasjonen angående produktene fra Romstad Gaard, ber vi deg ta kontakt med dem via f.eks. deres facebook-side Spekepølsen er dekket av/ har hvite felter. Er den spiselig? Noen av pølsene kan være dekket av hvitt pulverlignende stoff. Dette er salttrekk som er helt naturlig og oppstår fordi en spekepølse aldri helt opphører å speke. Tørk av pølsa med en litt fuktig klut/ papir og klapp den tørr, så er den fin igjen. Spekepølsens vekt Alle våre spekepølser er merket med vekt fra produsenten. Vektene variere mellom ca 300g helt opp til ca 1 kg. Vi opererer med ca-vekt da spekepølser er et speket produkt og dette er en prosess som kun bremses opp i vakuumforpakningen. Produsentene merker sine småpølser med feks 200 (skrives hos oss med vekten oppgitt), 240/260/300 gram. Hos oss går disse i kategorien; ca 300g. De større pølsene er merket 480/500/600*. Hos oss går disse i kategorien; ca 500g. Pølser merket 600/700/800 gram fra produsenten, skrives hos oss med vekten oppgitt.                                                                              *oftest skrevet som 600g Vi har to hovedprodusenter som opererer med “maxi”- og “mini”-vekt på sine produkter. Svindland merker sine produkter med max-vekten på pølsa, mens Fjord- og Fjellmat merker sine produkter med mini-vekten på pølsa. En spekepølse er jo speket, og denne prosessen stopper ikke helt opp, selv om pølsen for ekspempel vakuumpakkes. Det vil dermed si at pølsa kan veie noe mer eller mindre enn påtrykte vekt, men ikke mer enn max-vekten eller mindre enn mini-vekten. Jeg har fått en annen variant av produktet enn det jeg bestilte I visse tilfeller kan vi gå tom for noen typer oppførte pølser i pølsepakkene våre. Vi vil da erstatte disse pølsene med andre, like typer pølser. «Tilgjengelig som restordre» Dersom en vare står oppført med dette, vil det si at vi for øyeblikket ikke har varen inne, men venter ny levering fra produsent snart. Vi vil dermed legge ordren din til side og sende den når de manglende varene kommer inn på lager igjen. Hvor lang tid tar det før ordren min leveres? Så snart vi setter ordren din som “fullført” i vårt butikksystem, betyr dette at vi effektuerer din ordre. Vi sender ut ordre alle virkedager (man.-fre.) og helst virkedagen etter at ordren er gjort. Så snart din ordre er satt som “fullført” hos oss, er det ikke mulighet for endringer i denne. Når ordren din er pakket, sendes den til riktig distribusjonssentral hvor ansvaret da overtas av den leverandøren du har valgt (under sendingsvalg i handlekurven på nettbutikken). Vanligvis tar en pakke 2-5 dager (alt avhenging av hvor i landet du bor) fra den sendes fra oss til den ankommer utleveringsstedet. Noen områder har ikke daglig utkjøring av forsendinger, og det må da medregnes noe lenger ventetid. Vi har også erfart at noen områder ikke har utkjøring til nærliggende butikk/ post heller. Forhør deg med ditt lokale utleveringssted eller ta kontakt med Posten/Bring for å finne ut hvilket alternativ som er best og mest effektivt for deg. I perioder med stor pågang (som ved stor-salgsperioder) eller ved ferieavvikling, kan leveransen ta noe lengre tid. Dette vil vi opplyse om i vår nettbutikk og på vår facebook-side. Fins det pakkesporing på pakken min? Sporingslink  sendes ut fra vår logistikkpartner så snart vi setter ordren din som “fullført” i vårt butikksystem. Noen e-postklienter merker disse e-postene som spam/ søppelpost og de havner dermed i ditt spamfilter – søppelmappe. Hver derfor obs på å sjekke opp i dette når du har foretatt en ordre hos oss (det samme gjelder ordrebekreftelsen fra oss). Vi sender ut ordre alle virkedager (man.-fre.) og helst virkedagen etter at ordren er gjort. I perioder med stor pågang (som ved stor-salgsperioder) vil det dog gå noe lenger tid. Når vet jeg om pakken er kommet? Når pakken din ankommer utleveringsstedet vil du normalt motta en sms og/ eller e-post fra Posten/Bring om at pakken er klar for uthenting. Det er kundens eget ansvar å påse at både e-post og telefonummer er korrekt når det legges inn bestilling hos oss. Butikksystemet sender dette til logistikkprogrammet automatisk. NB! Dersom det automatisk legges inn feil adresse/ e-post/ telefonnummer, er dette fordi du har en tidligere registrert brukerkonto hos Klarna Checkout. Skulle du oppdage feil på dette, ta snarest og innen påfølgende virkedag, kontakt med oss så ordner vi opp i dette. Du må også kontakte Klarna for å få korrigert opplysningene på din bruker der. Oppdager du feil i dette etter at ordren er fullført hos oss, må du selv kontakte Posten/Bring for å rette opp i dette. Husk å ta vare på referansenummeret, da dette gjør det lettere for postpersonalet å finne pakken din. Jeg har ikke fått leverings-sms/ e-post. Hva har skjedd? Det er viktig at du dobbelsjekker ditt telefonnummer og postnummer når du registrerer en ordre hos oss. Dersom noen av disse tallene er feil, vil det kunne forårsake at pakken ikke når frem dit den skal. Feil postnummer kan føre til at utleveringsstedet blir helt feil i forhold til hvor pakken skal, og feil telefonnummer resulterer i at noen andre får hentemeldingen du skal ha. Dersom du oppdager en slik feil, må du kontakte oss på kundeservice snarest og innen neste virkedag/ ordren er satt som fullført hos oss. Vi står ikke ansvarlig for at kunden gir feil opplysninger i handel hos oss. Ved flere tilfeller mener kunden at vi har tuklet med adresse/ telefon. Det gjøres oppmerksom på at vi ikke har tid/ ressurser eller ønsker om å endre på dette – vi har et butikksystem som registrerer dette i pakke- og logistikkystem automatisk utfra de opplysninger du som kunde registrerer under bestilling! Hvorfor kan ikke dere ordne på fakturaen min ved feil? I vår nettbutikk har vi Klarna Checkout som betalingssystem. Det er dermed ikke vi som står for fakturering/ har med betalingsprosessen å gjøre. Vi kan ikke overstyre Klarna sin betalingsfordring. Endringer i ordre må vi gjøres oppmerksom på innen påfølgende virkedag, da ordre satt som “fullført” hos oss ikke lenger er mulig å endre på. Ved refusjon av beløp for manglende varer o.l. oppretter vi såkalt “delvis refusjon” i Klarna som raskt utfører dette, med mindre annen betalingsmetode er brukt/ avtalt. Beløpet blir normalt kun tilbakeført via lik betalingsmetode som kjøperen har brukt. Jeg har ikke fått hentet ut pakken min, og den er sendt i retur til dere. Hva gjør jeg? Dersom dette skulle være tilfelle, sender vi gjerne ordren din på nytt, men da blir du fakturert retur + ny porto. Dersom vi i Spekebua mot formodning skulle ha gjort en feil, sender vi selvsagt ordren på nytt snarest! Ta i så tilfelle kontakt med oss på kundeservice så ordner vi opp. Dersom feilen ligger hos distribusjonssentralen, ber vi deg kontakte dem med din klage (Bring). Vi vil også opprette en klagesak ved henvendelse fra kunden. Øvrig angående kjøp/ salg/ retur følger vi kjøpsloven (§) og viser til våre kjøpsbetingelser. Ved retur av varer etter angreretten, er du som kunde selv ansvarlig for å betale porto på returvaren.
Vi gjør selvsagt vårt for å tilfredsstille kundene våre, dersom det på tross av disse svarene skulle være tvil om noe som helst ved produktene våre. Ta kontakt med oss via vårt kontakskjema og vi vil hjelpe deg så godt vi kan.